Posted by : Yu. Syamz Jan 20, 2012

Beberapa petikan Muhadaroh Al-Allamah Al-Muhaddis Fadhilatu Sheikh Muhammad Awammah

 

Pada 18/1/2012 bersamaan 24 Safar 1433H Al-Muhaddis Sheikh Muhammad Awwamah telah mengunjungi Masjid Al-Azhar Al-Syarif dan telah memberikan beberapa pesanan yang penting kepada syabab penuntut ilmu di Al-Azhar. Beberapa orang teman meminta saya supaya menulis nota-nota ucapan beliau, supaya dapat dimanfaatkan oleh semua. Maka, dengan mengharapkan inayah daripada Allah saya tuliskan beberapa terjemahan kalam-kalam penting daripada beliau; Berkata Sheikh Muhammad Awwamah hafizahullah:

1. Ketika saya masuk ke dalam masjid Azhar hati saya menjadi khusyu' kerana kehebatan ulama yang telah meninggalkan kesan kepada masjid ini, bahkan batu-batu di masjid ini berkata tentang keagungannya dan kehebatannya.

2. Pemuda-pemuda adalah tunjang kehidupan dan tunjang ummat, oleh itu takutilah Allah dalam waktu kamu dan himmah kamu dan tundukkanlah ia untuk berkhidmat kepada agama ini. Kerana Allah s.w.t berfirman "Dan dia memberi kepada kamu apa sahaja yang kamu minta" maka apabila hati kamu bertawajjuh untuk ilmu, maka Allah azzawajallah akan memberikannya.

3. Ulama dahulu berkhidmat kepada ilmu dengan hebat sehingga kamu tidak akan percaya kisah-kisah mereka yang akan saya ceritakan, tetapi ilmu-ilmu itu masuk ke dalam kubur bersama ulama tersebut, maka kewajipan kamu adalah untuk menghidupkannya kembali.

4. Ada dua cara dalam menuntut ilmu agama;

Pertama adalah dengan Bertalaqqi, faham, membaca, bermunaqashah, dan berbincang, saya hidup dengan cara ini dalam menuntut ilmu. Dan cara ini yang diamalkan di Negara saya. Saya tidak nampak cara yang lebih baik disibukkan oleh penuntut ilmu melainkan cara ini.

Kedua adalah dengan cara yang memadai dengan meminta ijazah sanad daripada para ulama, cara ini akan menjadikan penuntut ilmu tertipu dan boleh menjadi fitnah kepada agama.

5. Saya ingin menyampaikan kepada kepada kamu 4 pesanan;

Pertama, Menyedari dan muhasabah diri kita bahawasanya ILMU ini adalah sebagai wasilah untuk kita berAMAL, bukan semata-mata untuk memberi muhadarah, membuat penulisan, dan untuk membuat tahqiq. Kita beri cahaya kepada hati kita untuk beramal, kemudian untuk disampaikan, diajar kepada orang. Oleh itu saya menasihati kamu semua untuk membaca kitab Iqtidho' Al-Ilmi Al-Amal karangan Sheikh Khatib Baghdadi.

Kedua, Jangan sesekali putus asa dalam mensibukkan diri menuntut Ilmu, walaupun beberapa minit yang singkat daripada umur kita. Maka perlu kita sentiasa membawa pen, kertas dan kitab untuk berbincang dan menuntut ilmu. Penuntut Ilmu adalah seperti berada di medan Jihad menentang kejahilan dan orang-orang yang jahil, maka adakah di sana tentera-tentera yang sanggup untuk masuk ke dalam medan ini?

Ketiga, Jangan berkata sesuatu melainkan selepas tathabut (meneliti, memastikan kebenaran) kata-kata tersebut, kerana sesungguhnya Ilmu ini adalah agama maka lihatlah daripada siapa (sumber) kamu mengambil agama kamu.

Keempat, Jangan lupa daripada berdoa kepada saya (Sheikh Muhammad Awwamah) ahli keluarga saya, dan guru-guru saya.

5. Saya berpesan kepada kamu untuk mengamalkan 3 doa ini.

Pertama, Selepas solat subuh baca doa ini
"اللهم إني أسألك علما نافعا ورزقا طيبا وعملا متقبلا"

Kedua , Doa yang diamalkan oleh Saidina Abu Bakr Al-Siddiq dan Saidina Abdullah Ibn Mas'ud. Selepas membaca Al-Fatihah pada rakaat ketiga solat maghrib, sebelum turun untuk ruku' baca doa ini.
"ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا وهب لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب"

 Ketiga, Doa yang diamalkan oleh Saidina Abdullah Ibn Umar, Berdoa ketika sujud.
"اللهم لك سجد سوادي وبك امن فؤادي اللهم ارزقني علما ينفعني وعملا يرفعني"

Wallahua'lam, selesai kalam-kalam Sheikh. Jika ada sebarang kesalahan harap dapat ditegur dan diperbetulkan. Moga Allah memanfaatkan saya dan kita semua dengan ilmu beliau, guru-guru beliau dan ulama-ulama lain. Ameen.


perkongsian daripada :
Akhi Mohd Fauzan bin Abdullah
Bijiwar Al-Azhar

Leave a Reply

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

.:: Arkib Permata ::.

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -